ל"ג בעומר ראשון בלי ר' אברום שפר • חנן בר סלע וחברים מספרים

    חנן בר סלע No Comments on ל"ג בעומר ראשון בלי ר' אברום שפר • חנן בר סלע וחברים מספרים
    22:40
    06.05.24
    אבי מימרן No Comments on איתור גופתו של ליבמן הי"ד: רב המכון המשפטי מספר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ר' אברום שפר ז”ל, איש צפת ומירון, הלך לעולמו שבוע לפני ההילולא הגדולה במירון. ר’ אברום ז”ל הוכר לרבים בזכות תפקידו המסורתי בהנהגת ההדלקה בל”ג בעומר על ציונו של רבי יוחנן הסנדלר.

    אני אישית זכיתי לפגוש אותו בהרבה ארועי כליזמר ותמיד כשניגנתי לכבודו ניגון מירון היה נעמד ורוקד בבחינת כל עצמותי תאמרנה …

    ר’ אברהם שפר, שכונה בפי מכריו ר’ אברום, הוא דור רביעי לילידי טבריה, נצר לחסידי קרלין שעלו ארצה בעליית החסידים לפני כמאתיים וחמישים שנה. מאז הולדתו ועד היום הוא חלק בלתי-נפרד מהנוף המקומי. וגם לאחר שעקר את מקום מגוריו מטבריה עיר הולדתו, הקפיד ר’ אברום לעלות למירון מדי שנה בשנה בל”ג בעומר, הוא וכל ילדיו ונכדיו.

    שוחחתי עם מוסה ברלין אודות ר' אברום ז"ל וכך סיפר לי: "הכרתי אותו לפני למעלה מ 50 שנה והוא הדריך אותי בכל הנוגע למנגי ל"ג בעומר במירון מסורת הניגונים וכל הסיפורים שמאחריהם וממנו למדתי הכל ומאז היו לנו קשרים מאוד אדוקים.

    בשנת תשכ"א נפגשנו במירון בפעם הראשונה ור' אברום הסביר לי את מקורות הניגונים.

    באותו זמן ניגנתי עם אברום סגל (הקלרינן של הדור הקודם במירון) כל ההכוונה הייתה של אברום שפר. פגשתי אותו בערבי הכליזמר של אלקנה ובפסטיבלים והוא הוכתר "כמזכיר הניגונים" הכוונה שהוא היה מזכיר לכליזמרים איזה ניגונים לנגן והוא היה הרוח החיה של הכליזמרים.

    פעם אחרונה פגשתי אותו ב ז' אדר האחרון על אף שהיה חולה הגיע במסירות נפש. יומיים לפני שהוא נפטר שוחחתי איתו בטלפון ותכננו איך לעשות את ההדלקה בציון של רבי יוחנן הסנדלר והוא היה ברוח אופטימית, ערב לפני שהוא נפטר הוא הכין את הנרות לחלאקה של נין שלו.

    הבן שלו גם סיפר שכל הכיבוד שהוא מביא לר' יוחנן הסנדלר מוכן והוא איננו!! הסתלקה דמות מדמויות המופת של מירון!!

    השנה ינגנו במירון ניגון שייוחד מהיום והלאה תחת שמו של אברום שפר. הניגון "דיר אייסער בולגר" שזה היה ניגון שהוא מאוד אהב". ככה מספר לי מוסא.

    שוחחתי גם עם אחיו, אליעזר שפר שיבלחט"א וכך סיפר לי: "כל חיו וכל ליבו היו סביב מירון, בפרט ניגוני ל"ג בעומר במירון שאותם אצר בליבו. במשך יובל –  50 שנה הוא הדליק את ההדלקה המסורתית שחאר חצות בציון רבי יוחנן הסנדלר. את ה'חזקה הזו ירש מחמיו ר' צבי הערש המכונה ר' הערשל שמש שהדליק אף הוא במשך 70 שנה עד שנפטר בל"ג בעומר.

    ר' אברום אצר בזכרונו את ניגוני מירון שיכלו להישכח לולא הוא. היה מזהה את הניגונים בדקויות שלהם והוא שימר את כל הניגונים עד לדורינו אנו.

    "היה אומר שכבר במצות הוא מרגיש את ל"ג בעומר. מפסח הוא היה חי את מירון. בנוסף הוא היה בקי כל ההיסטוריה של קבר רבי יוחנן הסנדלר איך שכל הערבים היו מכבדים את הקבר" מדגיש אחיו.

    הניגון שהיה אוהב ביותר היה ניגון שפר שנקרא על שם המשפחה. היה מספר איך נוצרו האגדות סביב השמות של הניגונים. אנשים היו יודעים מי אוהב איזה ניגון והיו מבקשים מהכלייזמר "תנגן את הניגון של פלוני או של אלמוני" וככה נוצרו השמות של הניגונים.

    גם השנה בשעה אחת אחר חצות, בנו בכורו של אברום שגר בגוש עציון ידליק זה השנה ה-121 את ההדלקה המסורתית בקבר. כך גם הופיע בצוואה של אברום.

    ר' אברום שפר איש מירון "חבל על דאבדין ולא משתכחין"

    אברהם שפר מירון לג בעומר

    0 תגובות